Kundevilkår

Her finner du informasjon, gode råd og veiledning før, under og etter at du har handlet hos www.neo-tokyo.no. For mer informasjon kan du lese standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett hos Forbrukerombudet.

Alle våre priser er inklusiv merverdiavgift, men eksklusiv frakt. Valuta er norske kroner. Prisene forutsetter at varen kun sendes innen fastlands-Norge.

Kontakt oss

Vennligst benytt vårt kontaktskjema dersom du ønsker å kontakte oss.

Om nettbutikken

Nettbutikken drives fra vår butikk på Arkaden i Karl Johans gate i Oslo og alle varer vil bli sendt herfra. Vårt vareutvalg består hovedsakelig av varer importert fra Japan, spesielt klær, figurer, plakater, mat og drikke, cosplay, Gatsby og lignende produkter rettet mot fans av japansk kultur og fandom, samt bruktvarer. Merverdiavgift er inkludert i prisene som står oppført her i nettbutikken og omfatter 0% for bøker og magasiner, 15% for varer som kan spises eller drikkes og 25% for øvrige varer. Frakt kommer i tillegg som fastpris på kr. 65,- per bestilling, uavhengig av størrelse. Vær oppmerksom på at bildene i nettbutikken er til veiledning og det faktiske produktet kan avvike noe fra dette (eks. andre bilder på pakningen og små fargenyanser). Produkter med dimensjoner listet opp under fliken «Tilleggsinformasjon» gjelder produktet i sin innepakkede form (eks. figurer vil være noe mindre enn hva dimensjonene tilsier). Prisene kan endre seg med jevne mellomrom basert på variasjoner innen innkjøps- og valutapriser samt tilgjengelighet. Vi anmoder personer under 18 år om å be foreldre/verge gjennomføre bestillingen.

Om sending

Vi tilbyr for øyeblikket to sendemåter som kan velges ved utsjekk:

Hent varene selv: Dette valget krever at du personlig oppsøker vår butikk i Arkaden i Oslo for å hente bestillingen. Varene vil bli lagt av og pakket ned til deg, og du vil bli bedt om å vise kvittering eller legitimasjon når du kommer for å hente bestillingen. Andre personer kan hente bestillinger for deg dersom vi på forhånd gjøres oppmerksomme på dette og vedkommende kan vise ordrebekreftelsen. Dette valget passer perfekt for deg som for eksempel bor langt unna Oslo og ønsker å sikre deg varer en gang du skal til Oslo uten å risikere at noe blir utsolgt i mellomtiden. Vennligst beregn en dag til plukking av bestillingen. Vi gir deg beskjed straks bestillingen er klar til henting. Det vil ikke tilkomme noen ytterligere omkostninger når du velger å hente selv.

Fastpris kr. 65,-: Alle bestillinger som ikke hentes selv vil pålegges en fastpris på kr. 65,-, uavhengig av bestillingens størrelse. Dette beløpet dekker administrativt arbeid, materiale for pakking og portoomkostninger. Neo Tokyo bestemmer fraktmetoden avhengig av bestillingens størrelse. Små bestillinger vil bli sendt med vanlig brevpost uten sporing mens større bestillinger vil bli sendt via PostNord. Disse kan spores via PostNord-appen. Vi tilbyr også fri frakt på kjøp over kr. 1000,-.

Dessverre kan det hende at vi selger siste eksemplar av en vare i butikken før bestillingen din er plukket eller at det er feil i varelageret vårt. Dersom det skjer vil vi ta kontakt via e-post eller telefon (telefonnummer er påkrevd under bestilling) og opplyser deg om situasjonen samt gi deg alternativet om å slette utsolgte vare fra bestillingen (du vil naturligvis ikke bli belastet for utsolgte varer), bytte varen i noe annet til tilsvarende eller lavere pris eller kansellere hele bestillingen.

NB! Dersom en eller flere av varene i en bestilling er utsolgt og vi ikke klarer å oppnå kontakt innen en uke for å finne en løsning, så vil bestillingen bli kansellert.

Vi aksepterer for tiden kun bestillinger i Norge og sender ikke til utlandet. Bestillinger gjort til adresser som ikke befinner seg i Norge vil bli kansellert.

Om betaling

For øyeblikket aksepterer vi kun kortbetaling og PayPal. Ved betaling via kredittkort vil beløpet i første omgang kun reserveres på din konto i det du foretar bestillingen, men vil ikke bli trukket før bestillingen sendes. Vi benytter oss av DIBS til å gjennomføre alle transaksjoner. Vår online betalingsterminal er sikret med sikkerhetsløsningen 3D Secure og CVV2/CVC2-verifisering, og vil, avhengig av banken din, kreve Bank-ID ved betaling. Betalingen foregår gjennom en kryptert og sikker tilkobling. Dine kortdetaljer blir håndtert av DIBS og er ikke synlige for oss. Detaljene vi har tilgang til når vi godkjenner betalingen vil ikke bli benyttet på noen andre måter enn til å få godkjent betalingen. Neo-tokyo.no står ansvarlig for kredittkorttransaksjoner gjort gjennom nettsiden. Om du bestiller med PayPal blir kontoen din belastet når du bekrefter bestillingen. Om du ikke ønsker å bli belastet med en gang må du betale med kort.

Betingelser

Alle priser er oppgitt inkludert moms og ekskludert frakt med mindre annet uttrykkelig er nevnt. Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring som følge av endrede priser fra våre leverandører. Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Alle leveringstider som blir oppgitt ansees som veiledende og vi forbeholder oss retten til å avvike oppgitt leveringstid uten nærmere varsel. Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt får ikke tilbakevirkende kraft. Vi tar forbehold om mulige skrive-/trykkfeil, og samtlige bilder på nettsiden må ansees som veiledende. Det faktiske produktet kan avvike noe fra bildet vist på nettsiden.

Force majeur

Er neo-tokyo.no forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Neo Tokyo fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.

Garanti i Norge og andre land

Norden og spesielt Norge har et av de strengeste og mest omfattende lovverk rundt salg til forbruker i verden (gjelder kun ved salg til deg som privatperson). Når lovverket er omfattende, så påløper det også en del plikter og formkrav begge parter må forholde seg til. Lover som hensyntar forbrukerkjøp er bl.a kjøpsloven, angrerettloven og markedsføringsloven. Garantien gjelder ikke salgsvarer, bruktvarer og varer som selges for privatpersoner.

Reklamasjonsrett vs. garanti

Reklamasjonsrett er for å sikre forbruker mot feil som har oppstått under produksjon, og er regulert i lovverket. Garanti gis av produsent, distributør eller forhandler og gjelder alle feil på produktet som ikke er utøvet av bruker med vilje eller uaktsomhet (jf. bl.a Kjøpsloven, Angrefristloven, Markedsføringsloven over).

Leveringstid

Varen/e du har bestilt sendes normalt sett dagen etter at de er bestilt eller samme dag om bestillingen gjøres tidlig på dagen. Tidspunktet du bestiller avgjør naturligvis når vi kan registrere, plukke og sende din ordre. Under normale omstendigheter tar det 2-5 dager fra pakken sendes til du mottar den avhengig av hvor i landet du bor. Dersom bestillingen blir sendt med sporing vil du finne sporingsnummer som et notat på bestillingsbekreftelsen under din konto her på nettsiden. Husk å sjekke med ditt nærmeste postkontor for å etterlyse pakken før du kontakter oss. Det hender at posten kan glemme å sende ut hentelapp.

Forsikring

Forsikring er vårt ansvar frem til du henter varen på ditt postkontor. Forsendelsen og forsikring av denne er vårt ansvar, slik at du er sikret mot tap dersom pakker forsvinner eller skades på vei til deg.

Hvor er pakken min?

Fraktmetoden vil variere avhengig av bestillingens størrelse. Små bestillinger sendes med Posten Norge og kan ikke spores. Større bestillinges sendes med PostNord og kan via PostNord-appen. Om du ikke har mottatt pakken innen en uke etter at du har fått bekreftelse fra oss at den er ferdigbehandlet og sendt ut, så ta kontakt med oss slik at vi får sjekket opp saken.

Posten/transportør finner ikke pakken

Ta kontakt med oss på telefon 21 09 59 90 eller via kontaktskjemaet vårt og vi vil starte et søk etter pakken din. Søk etter pakker sendt med Posten kan ta opp mot eller over en måned. Dette er nå vårt problem, og du kan trygt kjøpe en ny vare etter nærmere avtale i vår nettbutikk! Dine problemer rundt dette bør nå være løst.

Det kan hende at du på et senere tidspunkt mottar en hente- eller utleveringslapp med innbetalingskrav, eller annet i forbindelse med den første forsendelsen fra oss. Dersom dette skulle hende, vennligst ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema. Dette gjør det mulig å få ryddet opp i eventuelle misforståelser mellom oss og Posten, som du selvfølgelig ikke skal lide for.

Om å angre på kjøp

Du kan angre på ditt kjøp innen 14 dager uten å oppgi den bakenforliggende årsak til oss. Vi må derimot få beskjed om at du angrer deg iht. angrefristloven etter at du har tatt avgjørelsen om å angre (se også Angrefrist og uavhentede pakker).

Før pakken er sendt

Ring oss på 21 09 59 90 eller ta kontakt via kontaktskjemaet vårt og be oss slette hele ordren. Dersom en av disse instanser bekrefter at ordren er slettet, da har du angret! For din egen del kan det være lurt å beholde kopi av e-post og informasjon om hvem du har pratet med i forbindelse med at du angret innen 14 dagersfristen.

Angrerett og uavhentede pakker

Dersom du skulle angre på ditt kjøp hos oss, er det Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (Angrerettloven) som gjelder. Iht. angrerettloven har du noen plikter og oppgaver. Disse finner du i avsnittene nedenfor. Vi ønsker at transaksjonene rundt dette skal være så enkle som mulig for alle parter innenfor lovens bestemmelser. Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven:

– Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet. (jf Angrerettloven § 6, punkt e)

– Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf. Angrerettloven § 12 punkt a)

– Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen.(jf. Angrerettloven § 12 siste ledd)

– Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).

– Dersom du benytter deg av angreretten ifm. med et tilvirkningskjøp, så er du pliktig til å betale de ekstra kostnadene som påbeløper for utført arbeid og medgåtte materialer (jf. Angrerettloven §16 første ledd).

Det oppfordres til at «angrepakken» sendes som pakkepost slik at du ved å sjekke Posten sine sider har full oversikt over hvor ditt produkt befinner seg i postens system frem til det ankommer oss. Refundering vil ikke bli gjennomført før vi har fått tilbake varene.

Benytt følgende fremgangsmåte hvis du ønsker å angre etter at pakken er sendt deg eller etter at du har mottatt pakken: Hent pakken snarest mulig. Ta kontakt med oss innen 14 dager og beskriv hvilket ordrenummer angreretten gjelder for og at du ønsker å angre ditt kjøp. Du vil motta en e-post med den videre prosedyren. Du betaler kun returporto og ditt tilgodehavende vil bli oversendt din konto et par dager etter at vi har mottatt og behandlet «angrepakken». Husk at angreretten ikke gjelder dersom varen ikke kan leveres tilbake i samme stand og mengde som da du mottok den. Dette krever en aktiv handling fra deg (husk fristen nevnt over) på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. På denne måten kan vi behandle saken på en rask og smertefri måte for alle parter iht. Angrerettloven.

Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Du vil da bli belastet med reelle kostnader og andre konkrete tap vi har i forbindelse med omgjøring av transaksjonen.

Mangler eller feil på forsendelsen

Dersom du mangler en vare eller er feil på en forsendelse i forhold til ordre-/leveringsbekreftelsen, vennligst ta kontakt med oss via kontaktskjemaet vårt, beskriv situasjonen og gi oss ordrenummeret det gjelder. Hvis varen er skadet under transport må du ta vare på emballasje samt produktene og levere dette på Posten. Du får der et skadeskjema som må fylles ut. For nærmere informasjon rundt dette må du ta kontakt med postens kundeservice. Lovverket henviser til at du gjør ting «innen rimelig tid» og vi tillater oss å tolke dette i denne sammenheng som mindre enn 7 virkedager fra du har fått mottaksmeldingen eller hentet produktet.

Når du handler varer på nett har du enda sterkere forbrukerbeskyttelse enn ved tradisjonelt kjøp over disk i butikk. Forbrukerombudet har laget en grundig oversikt over dine rettigheter på sine nettsider. Her finner du en oppsummering av dine viktigste rettigheter, generelle avtalevilkår og informasjon om leveringstid.

Angrerett – (Angrerettloven av 21.desember Nr.105 2000)

Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt iht. angrerettloven og varen og angrerettskjema er mottatt. Dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt, eksempelvis unnlater å overlevere det obligatoriske angrefristskjema senest ved levering av varen, utvides fristen til tre måneder. Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt hvis meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig.

Reklamasjon – (Forbrukerkjøpsloven av 21. juni Nr. 34 2002)

Dersom det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok risikoen for produktet (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn er det en fordel om reklamasjonen sendes oss skriftlig. Vi vil skriftlig bekrefte mottak av alle reklamasjoner. Vi vil også skriftlig bekrefte mottak av varer som sendes tilbake til oss for inspeksjon eller feilretting.

Uavhentede pakker

Ved uavhentede pakker som kommer i retur uten gyldig grunn vil vi anse bestillingen som kansellert uten bruk av angreretten og trekke fra våre reelle kostnader som bestillingen har belastet oss fra summen som refunderes. Dette beløpet kan overskride portoomkostningene du har betalt.

Reklamasjon

Før feil meldes til Neo Tokyo, bør kunden undersøke om feilen skyldes forhold på kundens side. Dersom kunden kan godtgjøre at produktet ikke fungerer slik Neo Tokyo har beskrevet at det skal gjøre, må kunden melde dette til Neo Tokyo slik at Neo Tokyo kan iverksette tiltak for å hjelpe. Kunden mister sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke gir Neo Tokyo melding innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget mangelen.

Hjelp

Neo Tokyo skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en mangel ved produktet levert av Neo Tokyo iverksette tiltak for å rette på mangelen. Hvis kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Neo Tokyo står ikke Neo Tokyo ansvarlig for disse utgiftene.

Ekstraordinære forhold

Neo Tokyo er kun ansvarlig for tap for varen dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis Neo Tokyo godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Neo Tokyos kontroll, og som Neo Tokyo ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av. Neo Tokyo er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Neo Tokyos side. Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.

Salgspant/betalingsvilkår

Neo Tokyo har salgspant i de solgte varer som sikkerhet for sitt krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger inntil hele kjøpesummen er betalt, jfr. pantelovens §3-14 flg. Det er kun bedrifter og offentlige etater som får kjøpe varer på kreditt, og det kan bli foretatt kredittvurdering før utsendelse av bestilte varer.

Endring i vilkårene

Neo Tokyo forbeholder seg retten til å endre vilkårene ved behov uten ytterligere opplysning, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

Personvernerklæring

Bruk av cookies

Denne nettsiden benytter seg av cookies (informasjonskapsler). Disse lagres lokalt på din datamaskin når du besøker oss og samler informasjon om dine vaner på nettsiden. Denne informasjonen brukes utelukkende til å presentere relevante produkter basert på ditt opphold på nettsiden der slike moduler finnes, og kan når som helst slettes av deg. Du må selv stille inn nettleseren din dersom du ikke ønsker at denne nettsiden skal benytte seg av cookies.

Personlig informasjon

Personlig informasjon som du som kjøper oppgir når du bestiller varer hos oss oppbevares konfidensielt og med begrenset tilgang. Vi selger eller overdrar ikke din personlige informasjon til tredjepart. Denne informasjonen benyttes utelukkende til å fullføre handelen mellom Neo Tokyo og deg som forbruker. Som forbruker har du rett til å få oppgitt hvilke personlige opplysninger vi har lagret om deg, samt få disse slettet dersom dette ikke påvirker en pågående handel.